Het Oost-Afrikaanse Kenia is een land van tegenstellingen. Wanneer je door het land rijdt, valt het op hoe snel het landschap verandert. De vruchtbare hooglanden wisselen plotseling af met bijna dorre vlakten en na beboste bergen kom je op een enorm plateau. Kenia is, samen met Tanzania, het safariland bij uitstek!

TravelXL-van-Limburg-KENIA-safariland

Met een aantal collega’s mag ik mee op studiereis naar de kuststrook bij Mombasa en we bezoeken de Nationale Parken Tsavo East, Amboseli en Tsavo West.

In maart is het dan zover! Na een vlucht van zo’n 9 uur landen we op de luchthaven van Mombasa.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-strand-verkopers

Als we door de douane heen zijn, worden we direct naar ons hotel in Mombasa gebracht. In de middag bezoeken we 2 hotels en daarna kunnen we wat bijkomen van de reis. Morgen gaat het dan toch echt beginnen! De volgende ochtend zitten we om 5.30 uur aan het ontbijt en genieten we al van een prachtige zonsopgang.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-zonsopgang

Een super begin van deze dag! Als de safaribusjes een uur later arriveren, zoeken we allemaal, gewapend met verrekijker en fototoestel, een raamplaatsje en dan kunnen we op pad. Overigens worden de safaribusjes zodanig ingedeeld dat iedereen een raamplaats heeft.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-safari-busjes

Tsavo East

Na een tocht van circa 4 uur over wegen, die soms deze naam nauwelijks mogen dragen, komen we aan bij het eerste Nationaal Park Tsavo East. Typerend voor dit park is de typisch rode grond, met hier en daar wat bomen en struiken.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-TsavoEast-rode-aarde

We beginnen hier aan onze eerste poging om de ‘Big Five’ (olifant, neushoorn, buffel, leeuw, luipaard) te spotten. Voor een safari zijn we aan de late kant (de beste tijd daarvoor is bij zonsopgang en -ondergang), maar ondanks dat zien we toch best wel veel zebra’s, impala’s, gazelles, giraffen, nijlpaarden, struisvogels, een slang, dikdik’s en diverse vogels. Ook zien we de eerste twee van de Big Five, olifanten en buffels.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-TsavoEast-olifanten

In de middag komen we aan bij onze eerste lodge, die uit diverse gebouwen en tenten bestaat. We droppen snel onze bagage in onze kamer, die een terras met geweldig uitzicht op een drinkplaats voor wild heeft, en nemen nog even een verfrissende duik in het zwembad.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-lodge-zwembad

Richting Amboseli

We vertrekken de volgende ochtend vroeg naar het volgende Nationale Park, Amboseli, dat ca 300 km verder op de grens met Tanzania ligt. We rijden een aardig stuk op een goed geasfalteerde weg, waar na enige tijd één van de safaribusjes begint te roken en niet meer verder kan.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-weg-asfalt

Nadat iedereen uit dat busje is ondergebracht in andere busjes vervolgen we onze weg totdat één van de busjes een klapband krijgt, die dus weer even verwisseld moet worden. Ook dit kan bij een safari horen … De laatste 95 kilometer gaat over een zeer slechte, onverharde weg met veel kuilen en hobbels.

Het landschap van Amboseli is weer heel anders. Het bestaat grotendeels uit laaggelegen vlakten en savannegebied met enkele acaciabosjes. Onderweg hebben we een fantastisch uitzicht op de in Tanzania gelegen hoogste berg van Afrika: de Kilimanjaro (5895 meter).

TravelXL-van-Limburg-KENIA-Kilimanjaro

Uiteraard doen we ook een gamedrive waarbij we het volgende wild spotten: olifanten, nijlpaarden, gazelles, leeuwen, buffels, waterbuffels, waterbokken, zebra’s, struisvogels, hyena’s, apen en diverse vogels. Het gaat goed want hier zien we dus nummer drie van de Big Five, de leeuw.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-leeuw

Masai dorp

Na de gamedrive bezoeken we een nederzetting van de Masai-stam. We krijgen uitgebreid uitleg over het leven van deze stam.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-Masai-gids

Binnen een cirkelvormige omheining, die bescherming biedt tegen roofdieren,  staan hutten rond een open plek waar ’s nachts het vee verblijft. In het ‘dorp’ wonen meerdere families met elk een eigen ingang in de omheining. De mannen zijn verantwoordelijk voor het maken van de omheining en de vrouwen voor het bouwen van de hutten.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-Masai-dorp

Buiten de omheining wordt een schaduwrijke boom gebruikt als een gezellige ontmoetingsplaats. Uiteraard wordt er voor ons gedanst en krijgen we een staaltje te zien van de hoog springende Masai krijgers. Hoe hoger ze springen, hoe dichter ze bij hun god komen, die volgens hen op Mount Kenia woont.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-Masai-springen

Het is een beetje een raar idee hier zo rond te kijken, maar voor de Masai is het ontvangen van toeristen een mooie bron van inkomsten.

Magisch gevoel

Aan het eind van de middag worden we naar een heuvel gebracht met uitzicht op de Kilimanjaro en genieten daar van een sundowner (een hapje en een drankje bij zonsondergang). Een super ervaring die ik nooit zal vergeten!

TravelXL-van-Limburg-KENIA-sundowner

Na de prachtige zonsondergang arriveren we bij onze volgende lodge. Deze bestaat uit allemaal houten huisjes met terras waarvandaan we een schitterend uitzicht hebben over de vlaktes van Amboseli en op de Kilimanjaro.

Vroege gamedrive

De volgende dag starten we bij zonsopgang met een vroege gamedrive bij de Kilimanjaro. Het eerste wild dat we tegenkomen is een groep hyena’s die wat onrustig heen en weer lopen.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-hyenas

De chauffeurs van de safaribusjes staan met elkaar in contact door een ‘bakkie’, een soort intercom, en geven aan elkaar door waar het wild zit. Ineens horen we over de intercom het woord ‘Leo’. Met een sneltreinvaart racen we het park door en we zijn net op tijd om een hele groep leeuwen een veld over te zien steken. Wat een geweldig gezicht!

TravelXL-van-Limburg-KENIA-groep-leeuwen

Terug gekeerd bij de lodge kunnen we gaan ontbijten en direct daarna vertrekken we naar onze volgende lodge in een volgend park. Onderweg genieten we nog één keer van de Kilimanjaro.

Richting Tsavo West

De volgende bestemming is National Park Tsavo West. Ook hier treffen we weer een ander landschap aan. Het is hier groen en heuvelachtig, het heeft redelijk veel bomen en een deel is bedekt met lava.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-MzimaSprings-nijlpaarden

Onderweg bezoeken we de Mzima Springs, een park met een grote waterpoel met nijlpaarden. Er is hier een observatiepunt gebouwd om het onderwaterleven van bepaalde dieren te kunnen zien. In dit park leven ook krokodillen, maar deze hebben zich niet laten zien.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-TsavoWest-zebra's

In Tsavo West zien we olifanten, giraffen, zebra’s, struisvogels, everzwijnen, gnoes, waterbokken en diverse vogels. Ook kunnen we nummer 4 van ons lijstje afvinken, de neushoorn.

TravelXL- van-Limburg-KENIA-TsavoWest-neushoorn

We overnachten in een lodge met een werkelijk schitterende ligging!  Aan alle kanten uitgestrekte vlaktes, met aan één kant een drinkplas voor het wild. Als ik in het donker op mijn balkon sta, hoor ik allerlei dierengeluiden. Geweldig!

Met een beetje hulp maken we deze avond de ‘Big Five’ compleet! Er wordt hier een stuk vlees in de boom gehangen, waar geregeld een luipaard op af komt. Wanneer het luipaard daadwerkelijk komt, gaat er iemand langs alle kamers om te vertellen dat het luipaard er is.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-luipaard

Naar Mombasa Zuid

Na het ontbijt vertrekken we de volgende ochtend weer richting Mombasa. We hebben inmiddels een aardige indruk gekregen van de dieren die in Kenia leven en reizen nu af naar Mombasa-Zuid. De reis duurt ca 5 uur. Halverwege de enige goed geasfalteerde weg, besluiten de chauffeurs om een stukje af te snijden en zo hobbelen we de laatste uurtjes weer door het binnenland van Kenia.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-onderweg

Bij aankomst in ons hotel in Mombasa-Zuid, staan onze koffers, die we in Mombasa-Noord hebben achter gelaten, al klaar. Ideaal! ’s Avonds dineren we op het strand bij het hotel. Een bijzondere ervaring met uitsluitend kaarslicht en fakkels en het geruis van de zee!

De volgende ochtend maken we een citytour in Mombasa-Noord. In verband met de warmte gaan we weer vroeg op pad. Op de ferry die ons naar Mombasa-Noord brengt zijn opvallend veel voetpassagiers. Het is een drukte van jewelste.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-Mombasa-ferry

Aan de overkant gekomen, maken we eerst een stop bij het herkenningspunt van de stad: de (metalen) olifanten slagtanden. Vervolgens brengen we een bezoek aan het Fort Jesus Museum (een oud fort uit de 16e eeuw dat gebouwd is door de Portugezen) en een Hindutempel.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-Mombasa-hindoetempel

Houtsnijwerk

Als laatste brengen we deze ochtend een bezoek aan de Akamba houtsnijwerk fabriek. Hier zijn tientallen mensen in grote workshops bezig met het bewerken van hout. Je kunt in de open workshops onder de golfplaten daken de mannen (en tegenwoordig ook een aantal vrouwen) druk aan het werk zien. Iedereen maakt deel uit van de coöperatie.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-Mombasa-Akamba-houtsnijfabriek

Elk gemaakt beeldje krijgt het nummer van de maker en deze krijgt zeventig procent van de verkoopprijs in de showroom, de rest gaat naar de coöperatie. De prijzen zijn heel redelijk. Het project wordt ook ondersteund door organisaties als WNF en FSC.

Weeshuis

Op ons verzoek brengen we ’s middags een bezoek aan een (meisjes) weeshuis. Een Nederlands echtpaar zet zich al jaren in voor weesmeisjes in Kenia. Het weeshuis met school bevindt zich in het district Kwale, net buiten Mombasa. We rijden nu op wegen waar normaal geen toerist komt, de mensen zwaaien ons spontaan toe.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-weeshuis

De meisjes verwelkomen ons met muziek en dans en daarna worden we door ze rondgeleid op het complex. We hebben allemaal wat spulletjes uit Nederland meegenomen (schrijfwaren e.d.) en kunnen deze hier achterlaten. Het is hartverwarmend om te zien hoe blij ze hiermee zijn. Na dit indrukwekkende bezoek keren we terug naar de hotelzone en praten nog lang na over deze prachtige ervaring.

Laatste dag, relax!

Onze laatste dag in Kenia belooft een redelijk relaxte te worden. Via cashew- en kokosnotenplantages rijden we naar het kleine vissersdorpje Shimoni.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-Shimoni-vissers

Hier brengen we een bezoek aan de zogenaamde slavengrotten. Deze grotten werden ooit gebruikt om slaven gevangen te houden voordat ze vervoerd werden naar Zanzibar. Een verschrikkelijk idee, maar indrukwekkend om te zien. Aan de overkant van de grotten stappen we op een gemotoriseerde dhow, een  traditioneel houten schip met een zeil en vaak een motor.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-Mombasa-dhow

We zijn nog maar een paar honderd meter onderweg of we zien een hele school dolfijnen vrolijk uit het water springen. Wat een schitterend gezicht! We varen nog wat verder en bij Kisite Marine National Park worden de ankers uitgegooid. Hier kunnen we een tijdje snorkelen in de heerlijk warme Indische Oceaan. Er zijn veel verschillende soorten (gekleurde) vissen, koralen en planten te zien. Ook spotten we een octopus.

TravelXL-van-Limburg-KENIA-Wasini-Island

Hierna varen we door naar Wasini Island om een zeevruchtenlunch te nuttigen. We krijgen hier een bak vol met krab en een slaghout om ze stuk te slaan.  Een leuke en lekkere bezigheid! Na de lunch hebben we nog een korte rondleiding over het eilandje en zien o.a. een natuurlijk zwembad. Terug bij ons hotel hebben we nog 1,5 uur om even lekker in het zwembad te dobberen. Aan het eind van de middag vertrekken we naar een nabijgelegen hotel voor een laatste diner op het strand.

Tot slot

Helaas zit deze reis er al weer op. Mijn eerste kennismaking met safari, wat geweldig mooi!

TravelXL-van-Limburg-KENIA-zonsondergang

Kenia is een perfecte combinatie van safari en strand en geeft je het echte Afrika gevoel. Zo in de natuur te zijn tussen al die dieren die wij alleen maar kennen van televisie en de dierentuin is echt een hele bijzondere ervaring.