Een groot gedeelte van de toeristen die naar Portugal reizen, gaan naar de Algarve of maken een stedentrip naar Lissabon, soms in combinatie met Cascais en/of Sintra.

Maar Portugal heeft zoveel meer te bieden en een gebied dat zeker de moeite waard is, is de Alentejo (spreek uit: Allenteezjoe)! Het gebied ligt onder de rivier de Taag en dat is dan ook precies wat de naam Alentejo betekent. Het is een dunbevolkt gebied met een rijkdom aan cultuur en geschiedenis en een prachtige natuur.

TravelXL-van-Limburg-ALENTEJO-vliegtuig

We gaan met een select gezelschap op reis. We verzamelen vroeg in de morgen op Schiphol en vliegen met TAP naar Lissabon. Eenmaal aangekomen op de luchthaven maken we kennis met Filipe van het Portugees verkeersbureau, die deze reis zal begeleiden.

TravelXL-van-Limburg-ALENTEJO-Vasco-di-Gama-brug

Allereerst rijden we de immens lange Vasco da Gama brug over en komen dan in een landschap vol kurkbomen, olijfbomen en rijstvelden.

Alcácer do Sal

We gaan op weg naar Alcácer do Sal, waar grote aantallen ooievaars door de lucht vliegen. Onze eerste stop is bij een prachtige pousada (pousada is een Portugese term voor een veelal luxueus hotel dat vaak gevestigd is in een historisch gebouw) waar we een lekker ontbijt en een korte presentatie van het verkeersbureau aangeboden krijgen.

TravelXL-van-Limburg-ALENTEJO-Herdade-do-Freixo-do-Meio

Het filmpje is prachtig en we willen graag verder op pad om alles met eigen ogen te kunnen zien. Wij hebben inmiddels kennis gemaakt met Ana die werkt voor het verkeersbureau van Alentejo en ook zij reist verder met ons mee.

Herdade do Freixo do Meio

We rijden door naar Herdade do Freixo do Meio. Het is een groot agricultuur landgoed waar ze onder andere hun eigen vee houden, groente en fruit verbouwen, olijfolie en wijn maken en dat alles op een biologische en verantwoorde manier. De producten verkopen ze in hun eigen winkel in Lissabon. We doen een poging ons eigen brood te maken, maar we bakken er niet veel van. We krijgen een rondleiding op het landgoed en daarna een overheerlijke lunch met een glas wijn.

TravelXL-van-Limburg-ALENTEJO-lunch

Uiteraard is de gehele lunch door de kok met eigen producten gemaakt.

Prachtig landgoed

Na de lunch gaan we naar het landgoed van Monte da Ravasqueira. Het is in het bezit van een rijke familie die hier een prachtige collectie aan koetsen heeft staan. Paarden hebben ze niet meer, maar de koetsen zijn schitterend en in allerlei maten en modellen tentoongesteld. De familie is nu actief in de wijn- en olijfolieproductie.

TravelXL-van-Limburg-ALENTEJO-Monte-da-Ravasqueira

Ook hier krijgen we een rondleiding over het landgoed en eindigt ons bezoek met een wijnproeverij. De wijnen zijn echt ontzettend goed en smaken ons prima. We worden steeds vrolijker en gaan met een fles wijn en olijfolie van het huis weer op pad!

Richting Evora

Dan rijden we door naar Evora. Ons overnachtingadres ligt net buiten de stad en is gehuisvest in een oud klooster dat omgebouwd is tot vijfsterrenhotel. Het is donker wanneer we aankomen, maar wat we zien is prachtig. Wij checken in, krijgen een korte rondleiding door het prachtig gerestaureerde hotel en de bijhorende kerk. Voordat we aanschuiven voor het diner duiken we de wijnkelder in, want we krijgen nog een proeverij, dit keer champagne.

TravelXL-van-Limburg-ALENTEJO-wijnproeverij

We hebben enigszins het idee dat dit een themareis aan het worden is, want de alcohol vloeit rijkelijk deze eerste dag. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door de ontzettend goede kwaliteit van de Portugese wijnen. Daarnaast is het eten in Portugal overheerlijk en dan heb je eigenlijk al genoeg redenen voor een vakantie in de Alentejo!

Bezoek aan een quinta

De volgende ochtend bezoeken we een quinta van Nederlandse eigenaren. Quinta betekent (Portugese) wijnboerderij en vaak wordt de naam van de eigenaren erachter gezet. Niet alle quinta’s zijn overigens (nog) wijnboerderijen.

TravelXL-van-Limburg-ALENTEJO-quinta

Deze quinta is een ontzettend leuke plek om te verblijven, de eigenaren zijn gastvrij en vriendelijk en het is bijzonder om te zien hoe geweldig zij hun quinta runnen. Het is een plek waar iedereen kan verblijven;  jong en oud, families, stelletjes ... er zijn allerlei faciliteiten aanwezig.

Evora

Na het bezoek aan de quinta gaan we naar het centrum van Evora voor een stadstour. Voor Sé Cathedral maken wij kennis met Olga Miguel, die onze gids is gedurende deze tour. Als eerste neemt ze ons mee de kathedraal in, die prachtig gerestaureerd is.

TravelXL-van-Limburg-ALENTEJO-Kapel-der-Botten

Achter in de kathedraal is de Kapel der Botten, waar bizar genoeg geen donkere sfeer hangt, maar waar je je ogen uitkijkt naar de muren en pilaren die bedekt zijn met menselijke botten.

Vervolgens lopen we door het centrum dat er ontzettend gezellig en sfeervol uitziet. Er zijn leuke restaurants, terrasjes en winkeltjes met een groot assortiment aan kurk producten (van ansichtkaarten tot trouwjurken), smalle pittoreske straatjes met mooie panden en prachtige overblijfselen uit de geschiedenis.

TravelXL-van-Limburg-ALENTEJO-Evora

We staan af en toe stil als Olga weer een mooi verhaal te vertellen heeft.  Evora smaakt naar meer en veel te snel moeten we weer door naar onze volgende stop.

Monsaraz

We lunchen in een hotel buiten het centrum en rijden daarna naar Monsaraz. Monsaraz staat op de lijst van Werelderfgoed en ziet er betoverend uit. Het is een oud vestingstadje waar maar een paar auto’s rond mogen rijden en dat je dus te voet verkent. Bij aankomst staat gids Maria Gamado op ons te wachten, die ons eerst meeneemt naar een wijnproeverij.

TravelXL-van-Limburg-ALENTEJO-Monsaraz

Na de proeverij lopen wij door Monsaraz en Maria vertelt interessante verhalen terwijl wij onder andere in het fort staan, de kerk bezoeken, door de straten met witte huisjes struinen en genieten van het uitzicht om ons heen.

Richting Beja

We verlaten Monsaraz aan het einde van de middag wanneer de zon langzaam onder gaat.

TravelXL-van-Limburg-ALENTEJO-zonsondergang

We rijden richting Beja, waar we stoppen om een kijkje te nemen in een luxe Pousada. De pousada’s in Portugal zijn prachtig en deze ligt geweldig centraal. Dan is het nog een half uurtje rijden naar ons overnachtinghotel waar wij na aankomst gelijk dineren en lekker gaan slapen. In de morgen zien we pas goed waar we verblijven. Wanneer ik wakker word en de deur open naar mijn terras zie ik 2 luchtballonnen voorbij varen.

Na het ontbijt krijgen we een rondleiding en zien we dat er ontzettend veel faciliteiten zijn voor de gasten en er naast de luchtballonvaarten genoeg andere activiteiten zijn, zoals paardrijden en fietsen. Het is een comfortabel hotel dat vooral gericht is op families. Er wordt veel verbouwd op het landgoed: we zien allerlei fruitbomen, olijfbomen, wijngaarden en er is een kinderboerderij, manege en een wijnhuis (gelukkig gaan we niet proeven zo vroeg op de ochtend).

TravelXL-van-Limburg-ALENTEJO-ezel-Colombo

Het icoon van de kinderboerderij is de ezel Colombo die iedereen laat lachen en na afscheid te hebben genomen rijden we richting de kust.

Porto Covo

We gaan naar Porto Covo, een gezellige toeristische plaats gelegen aan een prachtig stuk Atlantische kust. We lopen het centrum door en eindigen aan het strand waar ondergetekende gelijk haar schoenen uittrekt om haar voeten in de Atlantische oceaan te dippen. Het strand waarop ik loop is prachtig!

TravelXL-van-Limburg-ALENTEJO-Porto-Covo

Er zitten vissers op de rotsen, de zon schijnt en de golven maken een heerlijk lawaai. Ik wil eigenlijk niet meer weg en loop nog een stukje verder over het strand en de kustweg voordat we doorrijden naar onze lunchstop.

lunchstop

Het restaurant heet Arte e Sal en ligt door een weg gescheiden van het strand. We krijgen de meest heerlijke vismaaltijd voorgeschoteld met allerlei lekkere bijgerechten en ja hoor … de wijn vloeit weer rijkelijk!

TravelXL-van-Limburg-ALENTEJO-restaurant

Na de maaltijd kan ik het niet laten om ook hier nog even het strand op te lopen. Het weer is namelijk prachtig en ik wil genieten van het zand onder mijn voeten en de zon op mijn gezicht.

Cais Palafítico da Carrasqueira

Na een half uurtje rijden we weer verder naar onze laatste toeristische stop en dat is Cais Palafítico da Carrasqueira. Het is een tweehonderd jaar oude vissershaven, geheel opgetrokken uit hout en een thuishaven voor de vissers uit de omgeving.

TravelXL-van-Limburg-ALENTEJO-houten-vissershaven

Wij komen er terwijl het eb is, het water dus laag staat en de bootjes op het droge liggen. We lopen over de houten steigers en bewonderen het prachtige uitzicht. Wat een prachtige plek en een mooie afsluiter van deze reis! Dan rijden we terug naar Lissabon waar we vlakbij de luchthaven dineren en overnachten. We keren vroeg in de ochtend weer terug naar Schiphol.

Tot slot

Onze reis was kort, maar indrukwekkend. Ik zal zeker een keer terug gaan naar de Alentejo. Een vakantie naar de Alentejo is dus goed te combineren met een bezoek aan Lissabon. Ook is het mogelijk om een vakantie te combineren met een paar dagen aan het strand in de Algarve en dan terug te vliegen vanaf Faro. Mogelijkheden genoeg!

Bekijk hier het filmpje van het verkeersbureau: