Brazilië, het land van samba, voetbal en wonderschone stranden

Toen de kans zich voordeed om op studiereis naar het grootste Zuid-Amerikaanse land te gaan, greep ik die met beide handen aan. Brazilië is veel te groot om in een week te bekijken en daarom zullen we met name de omgeving van Natal bezoeken.

Met Arkefly vliegen we naar Natal. Na een transfer van ongeveer anderhalf uur komen we halverwege de avond aan in de badplaats Pipa. We checken in bij ons hotel en lopen daarna het gezellige centrum van Pipa in om bij een leuk restaurant te dineren. Om de volgende dag weer lekker fit te zijn, besluiten we na het diner meteen naar bed te gaan.

Buggytour Pipa

Op onze eerste ochtend rijden er om 10.00 uur 4 buggy’s voor waarmee we de buggyexcursie zuid/Sagi gaan maken. We rijden eerst door Pipa en dan door tot aan mooie kliffen (chapadão). Hier genieten we van een prachtig uitzicht op Praia do Amor.

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-buggytour-Pipa

Daarna rijden we over ongerepte stranden en komen bij een brede rivier waar we met een houten pontje door één man naar de overkant geduwd worden. Zoiets had ik nog nooit meegemaakt, heel bijzonder!

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-buggytour-Pipa-pontje

We vervolgen onze weg langs een gevarieerd landschap van suikerrietvelden en kokosplantages. Uiteindelijk rijden we door een soort kleinschalig regenwoud en komen aan bij het Coca Cola-meer.

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-CocaCola-meer

Dit meer wordt zo genoemd omdat het, door het hoge ijzergehalte, een bruine kleur heeft. Volgens de verhalen word je van het water 10 jaar jonger, we nemen dus de proef op de som en gaan er lekker zwemmen.

Via het strand rijden we met de buggy naar Baia Formosa en komen aan in het vissersdorpje Sagi. Hier genieten we, met de voeten in het zand, van een heerlijke lunch met verse vis. De terugweg gaan we deels door het binnenland en deels over de (snel)weg. Rond een uur of 4 zijn we weer terug bij het hotel en hebben wat tijd voor onszelf.

Pipa

’s Avond dineren we in Pipa, een supergezellig vissers- en voormalig hippiedorp dat bovenop een heuvel/klif ligt.

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-Pipa-klinkertjes

De bebouwing is laag en vrijwel allemaal kleinschalig. Het gezellige centrum bestaat uit een hoofdstraat met diverse zijstraatjes met veel winkeltjes, restaurants en bars.

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-Pipa-bordje-zijstraten

Door de ongelijke klinkertjes is het soms lastig lopen in de hoofdstraat, maar juist de combinatie van die klinkertjes met de vele bars, restaurants en winkeltjes maakt het een bijzonder sfeervol geheel.

TravelXLvan-Limburg-BRAZILIE-Pipa-laagbouw

De volgende dag bezoeken we eerst wat accommodaties en gaan dan via een prachtig uitzichtpunt naar beachclub Ponta do Pirambu.

TravelXL-van-BRAZILIE-beachclub-Ponta-do-Pirambu

Bij deze beachclub kun je, tegen afname van wat consumpties, heerlijk relaxen aan het zwembad of strand. Jammer dat we hier alleen tijd hebben om iets te drinken, het tropische sfeertje nodigt erg uit om hier wat langer te genieten. Via het strand vervolgen we al lopend onze weg naar Tibau do Sul.

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-langs-strand-lopen

Daar aangekomen, krijgen we een lunch aangeboden door de eigenaar van het Urguayaanse restaurant Cavalo do Fogo. Vanaf hier hebben we een prachtig uitzicht op het strand van Tibau do Sul.

Na de lunch bezoeken we nog wat accommodaties en bij de laatste wordt onze ‘hoteldag’ beloond met een heerlijke caipirinha en een prachtige zonsondergang.

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-zonsondergang-caipirinha

Stranden van Pipa

Onze derde ochtend lopen we naar het strand Praia Amor, hetgeen ‘liefdesstrand’ betekent. Het heeft haar naam te danken aan haar vorm, namelijk een hart. Het strand bestaat uit zand, afgewisseld met lava-achtige rotsen en stenen.

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-strand-Praia-Amor-met-Nicole

Na deze wandeling gaan we naar de Pipa Beach Club, waar we een heerlijke lunch krijgen aangeboden en waar we wachten op de boot voor onze tocht naar de dolfijnen. Helaas wordt er op het allerlaatst afgebeld, omdat er een technisch mankement is aan de boot.

Plan B is onszelf de rest van de middag vermaken. Met z’n viertjes lopen we het strand op, waar veel Brazilianen op gewone kuipstoeltjes zitten. Bij een rustig stukje vinden wij uiteindelijk een verhuurder van strandbedden met een parasol.

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-strandbedje

Pipa heeft zowel rustige als drukke stranden. De rustige zijn vaak alleen bereikbaar per trap, of als je bereid bent om ver om te lopen. De zee is vrij wild en er staat een behoorlijke stroming, maar al kijkend vanaf ons strandbedje is er genoeg te zien aan jongens die kunstjes doen, surfers, etc. Pipa trekt veel (golf)surfers aan, omdat de golven langs de kust vaak hoog genoeg zijn om hun kunsten te vertonen.

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-surfen

Na een heerlijke middag aan het strand zoeken we een leuke strandtent uit om nog wat te drinken. In de avond eten we met zijn allen in Pipa bij een grill-restaurant.

Dolfijnen

De volgende ochtend ben ik vroeg wakker en besluit ik mijn geluk te gaan beproeven bij Baia dos Golfinhos. Het strand staat er om bekend dat er vaak dolfijnen vlakbij de kust zwemmen en dat wil ik natuurlijk graag zien.

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-Baia-dos-Golfinhos-regenboog

Pipa zelf slaapt nog, maar de stranden komen rond 6.30 uur al aardig tot leven. Helaas, pech voor mij, want de dolfijnen laten zich niet zien. Het is wel schitterend om te zien hoe de jeugd massaal het strand opkomt voor een echte partij voetbal. Ik loop hier als enige toerist en dat geeft best een bijzonder gevoel!

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-strand-voetbal

Na een poosje is het helaas weer tijd om terug te lopen naar het hotel. We checken uit en gaan nu met zijn allen richting strand om vandaag wel de boottocht naar de dolfijnen te maken. Met kleine houten motorbootjes worden we naar de boot gebracht.

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-Pipa-kust

We varen langs de kust van Pipa richting de baai waar de dolfijnen zouden moeten zitten. Nu hebben we meer geluk en zien er een aantal door het water schieten. Helaas gaan ze te snel om er een goede foto van te maken! Vanaf de boot nemen we nog even een duik in het water en gaan dan weer terug aan wal.

Na de lunch brengen we, op weg naar Natal, een bezoek aan werelds grootste cashewnotenboom. De boom die ruim 8900 m2 is, lijkt eerder op een bos omdat de takken via de grond de lucht weer in gaan, en zo wordt de boom groter en groter.

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-cashewnotenboom

Natal

Tegen de avond arriveren we bij ons hotel in Natal, een stad met ruim 800.000 inwoners. De naam Natal is Portugees voor ‘kerst’, dit omdat de stad op eerste kerstdag 1599 gesticht is. Natal heeft mooie stranden en een kustlijn met her en der hoogbouw. De meeste hotels staan in het stadsdeel Porto Negra. Hier heb je ook een leuke boulevard met diverse restaurants, bars en winkels.

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-Natal-Via-Costeira

De luxere accommodaties liggen aan de kuststrook ‘Via Costeira’, circa 2,5 tot 8 kilometer buiten Ponta Negra. De stranden zijn redelijk uitgestrekt en liggen direct bij de hotels.

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-Natal-Ponta-Negra

Onze eerste ochtend in Natal staat in het teken van hotelbezoeken. Na de lunch maken we een korte stop bij het fort van Natal, Forte dos Reis Magos. Vanaf hier hebben we ook mooi zicht op de skyline van Natal.

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-Natal-Forte-dos-Reis-Magos

Weer in de stad, maken we een stop bij de Midway Mall, één van de grootste en modernste winkelcentra van Natal, waar we een uurtje de tijd krijgen om wat inkopen te doen.

Arenas das Dunas

Daarna gaan we snel verder naar Arena das Dunas, één van de voetbalstadions die voor het WK2014 gebruikt gaat worden. Het is een prachtig stadion met een capaciteit van 42.000 toeschouwers. Als het WK is afgelopen wordt de middenring weer weggehaald en is de capaciteit 32.000. Het is een hele belevenis om in dat stadion te mogen staan.

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-stadion-Arena-das-Dunas-overzicht

Capoeira

De schemering is inmiddels ingevallen en we moeten snel verder naar het MCN Capoeira project. Capoeira is een Braziliaanse ‘vecht-dans’. Er staan twee rijen mensen tegenover elkaar, met daartussen een rij muzikanten op de kopse kant. Vanuit elke rij komt er één persoon naar voren. De ene is de ‘aanvallende’ partij, de andere de ‘verdedigende’. De aanvaller maakt draaiende bewegingen en trappen, ook een soort acrobatiek. De verdediger ontwijkt alle trappen. Het gaat razendsnel en het doel van het spel is om elkaar niet te raken.

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-Capoeira-project

Er doen kinderen/jongeren mee in bijna alle leeftijdscategorieën, die hier naast de dans en muziek ook Engelse les krijgen. Een pré omdat er weinig Engels wordt gesproken in Brazilië. Ze zijn ze allemaal erg enthousiast en natuurlijk worden we uitgenodigd om mee te doen. Na afloop is er nog gelegenheid om wat kleding van het project te kopen. De opbrengst komt ten goede aan het project zelf.

Inmiddels is het al laat en daarom rijden we direct door naar een restaurant voor het diner.

Buggytour Natal

De volgende dag staat een buggytour naar Genipabu op het programma. Deze voert ons naar het prachtige duinengebied rondom de plaats Genipabu.

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-Genipabu-duinengebied

Onderweg maken we diverse stops o.a. bij een mooi uitzichtpunt over een meertje en bij Bar da Lagoa, een commercieel opgezet strandje met diverse bars/restaurants en opblaasspeeltoestellen in het meertje.

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-oversteek-pontje-Ceara-Mirin-rivier

Ook tijdens deze tour maken we een oversteek met een houten pontje/vlot over een riviertje, de Ceara-Mirin rivier.

De volgende stop is bij een zogenaamde slider, een kabel met daar aan een zitje, die vanaf een duintop over de lagune gespannen is. Je gaat er in zitten en zoeft naar beneden, zo het water in. Met een liftje, waarvan het besturingssysteem verdacht veel op een buggy lijkt, worden we weer naar boven gebracht.

Na de lunch rijden we dezelfde route weer terug, maar dan zonder de stops. Opvallend is het mooie zicht vanaf het strand op de skyline van Natal.

Rond 15.00 uur zijn we terug bij ons hotel en gaan we nog heerlijk een uurtje zwemmen. Op alweer onze laatste avond nemen we een taxi naar het centrum van Natal, waar we nog even lekker struinen langs de boulevard en dineren bij een Italiaans restaurant.

Smaakt naar meer

De volgende dag vertrekken we naar de luchthaven. Onderweg bedenk ik me dat ik maar een heel klein stukje van Brazilië heb gezien en dat het absoluut naar meer smaakt!

TravelXL-van-Limburg-BRAZILIE-zonsondergang

Tot slot

Brazilië werd ontdekt door de Portugese zeevaarder Pedro Alvares Cabral. Hierdoor is de voertaal Portugees, echter de Brazilianen spreken tegenwoordig Braziliaans-Portugees, en geen zuiver Portugees meer. In de grote steden wordt een klein beetje Engels gesproken, maar in het binnenland vrijwel niet. Daarom is het raadzaam een talengidsje mee te nemen of een vertaal-app te downloaden.